Communication

Chapitre de livre

Murphy, E. & Laferrière, T. (2006). Adopting tools for online synchronous communication : Issues and strategies. Making the Transition to e-learning : strategies and issues (p.318-334). Idea Group Inc..
Murphy, E. & Laferrière, T. (2009). Adopting Tools for Online Synchronous Communication: Issues and Strategies. E-Collaboration: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (p.413-424). Information Science Reference.
Laferrière, T. (2010). Teacher development through participation in a virtual community of support and communication. Research Highlights in Information Technology and Teacher Education 2010. Society for Information Technology and Teacher Education.

Article de colloque

Article de revue

Resta, P. & Laferrière, T. (2015). Digital equity and intercultural education. Education and Information Technology, 743-756. doi:10.1007/s10639-015-9419-z
Blain-Brière, B., Bouchard, C. & Bigras, N. (2014). Executive functions’ role in pragmatic skills of preschool children. Frontiers in Developmental Psychology. doi:10.3389/fpsyg.2014.00240
Freiman, V. & DeBlois, L. (2014). Le site internet Cami : une ressource virtuelle pour soutenir la résolution de problèmes chez les élèves francophones du Nouveau-Brunswick. Le cahier des Sciences de l'Education : « Résolution de problèmes mathématiques : regards croisés sur les élèves et les pratiques enseignantes ». Disponible: http://www.aspe.ulg.ac.be/cah02_156.htm
Romero, M. (2015). Work, Games and Lifelong Learning in the 21st Century. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 115-121. doi:10.1016/j.sbspro.2015.01.634

Communication

Deslandes, R. (2012). Communication école-famille dans le contexte de l’évaluation des apprentissages. Communication présentée au Symposium « Gestion des connaissances au CRIRES ». Dans le cadre du 3e colloque sur la réussite éducative « Partageons nos savoir » organisé par le CTREQ, Québec, Québec.
Barma, S., Deslandes, R. & Sannino, A. (2016). Communication sur Le Laboratoire du Changement (Lab_C) : une méthodologie interventionniste (« formative interventions ») pour reconceptualiser les relations de travail entre les partenaires. Colloque Colloque 20 - PÉRISCOPE : méthodologies dérivées de perspectives socioculturelles pour composer avec les enjeux de la recherche en partenariat. Congrès de l'ACFAS 2016, Montréal. Disponible: http://www.acfas.ca/evenements/congres/programme/84/enjeux_de_la_recherche/20/c
Deslandes, R., Trudeau, F., Rivard, M., Joyal, F. & Laurencelle, L. (2009). Family-school collaboration in the context of learning assessment practices and communication. Communication présentée dans le cadre du Congrès annuel de l'American Educational Research Association (AERA), San Diego.
Dumoulin, C. & Thériault, P. (2011). Innovative home-school communication practices. Communication présentée au 8th colloque de l'European Research Network About Parents in Education (ERNAPE), Milan, Italie.
Fillion, G., Limayem, M., Laferrière, T. & Mantha, R. (2005). Integrating Information and Communication Technologies into Academic Formation at Laval University. Communication présentée dans le cadre de la 35e conférence annuelle de l'Atlantic Schools of Business (ASB), Halifax.
Baron, M. & Makdissi, H. (2015, octobre). Interactive reading: A way to improve theory of mind and verbal communication in autistic children. International Academic Business Conference in Las Vegas (IABC), Las Vegas.
Makdissi, H. & Baron, M. (2015). Interactive reading: A way to improve theory of mind and verbal communication in autistic children. International Academic Business Conference in Las Vegas (IABC), Las Vegas.
Telfort, V. & Debeurme, G. (2012). L’apprentissage du vocabulaire en contexte, soutenu par les TIC, au service du développement de la communication orale en français des élèves haïtiens. Communication présentée au Congrès international de la Fédération Internationale des professeurs de français (FIPF), Durban, Afrique du Sud.
Dumoulin, C., Thériault, P. & Tremblay, I. (2011). Pratiques probantes de communication entre l’école primaire et les familles. Communication présentée au Congrès de l’Association Francophone Internationale de Recherche Scientifique en Éducation, en collaboration avec l’UNESCO, Paris, France.
Laferrière, T. (2010). Teacher development through participation in a virtual community of support and communication. Communication présentée dans le cadre du colloque de la Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2010, San Diego.
Deslandes, R. & Rivard, M. (2012). The Experiential Approach for the Benefit of School-Family Communication in the context of Learning assessments. Communication présentée à l'American Educational Research Association (AERA) : 16th International Roundtable on School, Family, and Community Partnerships, Vancouver, BC, Canada.

Rapport