Numérique

Chapitre de livre

Resta, P., Lamon, M. & Laferrière, T. (2014). Essential conditions for e-learning in teacher development. Teacher development in an e-learning age: A policy and planning guide. UNESCO.
Ntebutse, J. (2015). Former pour le développement de la compétence numérique à l'ère des technologies numériques de type web 2.0 : enjeux, défis et perspectives de changement. Change and progress in Canadian teacher education: Research on recent innovations in teacher preparation in Canada. Canadian Association for Teacher Education.
Power, T., Barma, S. & Daniel, S. (2011). Playing With Fire: Kindling Learning Through Mobile Gaming. Leading Issues in eLearning Research. Berks, United Kingdom: Academic Bookshop Pricewaterhouse Cooper (2011). Global Entertainment and Media Outlook. Disponible: http://www.pwc.com/gx/en/global-entertainment-media-outlook/index.jhtml

Article de colloque

Romero, M. & Barberà, E. (2015). Creative collaboration in online Computer-Supported Collaborative Learning. Proceedings of the European Distance and E - Learning Network 2015 Annual Conference (p.593-598). Barcelone: EDEN.
Romero, M. (2015). Intergenerational digital storytelling pairing teens as multimedia facilitatorswith an elder as narrative director. In M. Bira, L. Ivan & C. Daba-Buzoianu (Eds.), International conference Qualitative Research in Communication 2015. Book of abstracts (p.30). Bucarest.
Ntebutse, J. & Bourgeois, C. (2015). Les préoccupations des enseignants du secondaire à l’égard du développement de la compétence numérique des élèves. Actes du colloque Innovation techno-pédagogique à l’ère du numérique. Sherbrooke, Québec.

Article de revue

Romero, M., Usart, M. & Ott, M. (2015). Can Serious Games Contribute to Developing and Sustaining 21st Century Skills? Games and Culture, 148-177. doi:10.1177/1555412014548919
Collin, S., Guichon, N. & Ntebutse, J. (2015). L’approche sociocritique des usages numériques en éducation. Sciences et Technologies de l’Information et de la Communication pour l’Éducation et la Formation (STICEF), 22, 1-30. Disponible: http://sticef.univ-lemans.fr/num/vol2015/01-collin/sticef_2015_collin_01.htm
Georgieva, G., Arnab, S., Romero, M. & de Freitas, S. (2015). Transposing freemium business model from casual games to serious games. Entertainment Computing, 29-41. doi:10.1016/j.entcom.2015.07.003

Article de magazine

Communication

Proulx, J. & Romero, M. (2015). Analyse du potentiel d’usage des jeux numériques au secondaire sous la perspective de l’autodétermination de l’élève. Article Communauté pour l'innovation et la recherche sur les technologies dans l'enseignement/apprentissage (CIRT@) 2015, Sherbrooke.
Barma, S. & Daniel, S. (2015, août). Contribution méthodologique à la création et à la mise en œuvre de jeux sérieux, réalité augmentée et apprentissage mobile. Article Intergenerational learning, life narratives and games. Silver Gaming Intergenerational Summer School (SGISS 2015), Québec, Canada.
Romero, M. & Barberà, E. (2015). Creative collaboration in online Computer-Supported Collaborative Learning. Article European Distance and E-Learning Network 2015, Barcelona.
Walters, K. & Laferrière, T. (2012). Des contextes authentiques à l’ère numérique pour l’apprentissage de l’anglais comme langue seconde en 6e année au Québec. Communication Communication présentée par affiche au Congrès de l'Association canadienne-française pour l'avancement des sciences (ACFAS), Montréal, Québec.
Laferrière, T. (2015). Écoles en réseau: comment suivre les progrès des élèves? Article Séminaire STEF - TIC pour la formation scolaire et supérieure, Paris.
Laferrière, T. (2015). Enjeux critiques et questions autour de l’intégration des TIC : bilan des dernières années. Article Conférence d’ouverture, Colloque CIRT@2015, Sherbrooke.
Laferrière, T. & Racine, S. (2015). Faire l’école en réseau, ici et ailleurs. Article Rencontre des partenaires FADIO (Formation @ distance interordres), Rimouski.
Romero, M. (2015). Game creation as a participative knowledge modeling activity. Article Silver Gaming Intergenerational Summer School (#SGISS15), Québec.
Romero, M. (2015). Intergenerational digital storytelling pairing teens as multimedia facilitators with an elder as narrative director. Article International conference Qualitative Research in Communication 2015, Bucharest.
Ntebutse, J. & Bourgeois, C. (2015). Les préoccupations des enseignants du secondaire à l’égard de la compétence numérique des élèves. Article Congrès de la Communauté pour l’innovation et la recherche sur les technologies dans l’enseignement/apprentissage (CIRTA), Sherbrooke, Canada.
Ntebutse, J. & Bourgeois, C. (2015). Les préoccupations des enseignants du secondaire à l’égard du développement de la compétence numérique des élèves. Communication Innovation techno-pédagogique à l’ère du numérique, Sherbrooke, Québec.
Laferrière, T. (2016). Les recherches et les formations autour de la classe éloignée en réseau au Québec. Article Hackaton : Imaginer l’école du 21ème siècle; mon école à l’ère numérique, Montbéliard.
Laferrière, T. & Trépanier, C. (2016). Les usages du numérique par une communauté d’apprentissage. Article Association québécoise d’information scolaire et professionnelle (AQISEP), Québec.
Laferrière, T. (2016). Les usages du numérique pour enseigner et faire apprendre. Article Journée annuelle de l'enseignement de la Faculté de médecine, Université Laval, Québec.
Laferrière, T. (2015). L’école éloignée en réseau. Article Journée de réflexion sur le futur plan stratégique 2015-2019 de l’Académie de Clermont-Ferrand, Ministère de l’Éducation Nationale, de l’Enseignement Supérieur et de la Recherche, Clermont.
Laferrière, T. (2015). Panel Comment aborder le changement devant l'omniprésence du numérique en Grand Salon B milieu scolaire? Colloque L’Éducation à l’ère numérique: émergence de nouveaux paradigmes, 25e edition du colloque du RISQ, Montréal.
Power, T., Daniel, S., Barma, S. & Harrap, R. (2010). Playing with fire: kindling learning through mobile gaming. Communication Communication présentée dans le cadre de la 4th European Conference on Games Based Learning, The Danish School of Education, University of Aarhus, Copenhague.
Laferrière, T. (2005). Pre-service teachers’ use of Web-based environments to support field experiences, collaborative reflective practice and knowledge building. Communication Communication présentée dans le cadre de la conférence de l'European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Nicosia.
Dumont, M., Power, T., Barma, S. & Castonguay-Payant, J. (2010). Projet GéoÉduc 3D : Évolution des jeux sérieux vers la mobilité et la réalité augmentée. Communication Communication présentée dans le cadre du 78e Congrès de l'ACFAS, Institut national de la recherche scientifique (INRS), Montréal.
Laferrière, T., Resta, P., McLaughlin, R., Jordi Vivancos, J. & Gisbert, M. (2016). Round table on digital equality. Article Fourth Biennial International Conference Innovation in Teacher Education within a Global Context. World Federation of Associations for Teacher Education (WFATE), Barcelona.
Bourque, C. & Bourdon, S. (2012). Teaching computer assisted qualitative analysis with NVivo. Communication Communication présentée au Eight international conference du Research Committee on Logic & Methodology (RC33) on social science methodology. International sociological association ( ISA), Sidney, Australile.
Bourdon, S. (2010). Temporalité et espace dans la culture numérique. Discutant dans le cadre du colloque «Génération numérique : pour une sociologie du cyberespace, 78e colloque de l'Association francophone pour le savoir (ACFAS), Université de Montréal, Montréal.
Laferrière, T. (2015). Virtual tours and practica in the life of an enduring knowledge building community. Article SALTISE fourth annual conference entitled Inspiring Change, Leveraging Evidence: New Models for Designing Instruction.

Rapport