Onglets principaux

Vertical Tabs

Livres

Chapitres de livre

Jacob, É., Lehrer, J. & Lajoie-Jempson, C. (2020). Le jeu des enfants autochtones au Canada : une réalité à explorer. In G. Maheux, G. Pellerin, S. Quintriqueo Millán & L. Bacon, Décolonisation de la scolarisation des populations autochtones (p.147-171). Québec, Canada: Presses de l'Université du Québec.
Duval, S., Charron, A. & Bouchard, C. (2019). La qualité des interactions entre l'enseignant.e et les enfants. In A. Charron, J. Lehrer, M. Boudreau & É. Jacob, L'éducation préscolaire au Québec: fondements théoriques et pédagogiques. Québec, Canada: Presses de l'Université du Québec.
Bigras, N., Lehrer, J., Dion, J., Lemay, L., Malenfant-Robichaud, G., Gagnon, C. & Quiroz-Saavedra, R. (2019). Learning to Do Reflective Practice: Does an Intensive Preservice Practicum Help Educator-Candidates Become Reflective Practitioners? In I. Jones & M. Lin, Critical issues in early childhood teacher education (vol.2). Greenwich, États-Unis: Information Age Publishing.
Bigras, N., Lehrer, J., Lemay, L., Quiroz, R., Gagnon, C. & Dion, J. (2019). Learning to work with children and families in marginalized contexts : an intensive and reflexive pre-service practicum. In I. Jones & M. Lin, Critical issues in early childhood teacher education (vol.2). International Perspectives, Information age publishing.
Jolicoeur, É., Lehrer, J., Ruel, J., April, J. & Point, M. (2019). Researching the perspectives of children with additional support needs during their transition to school: Ethical and methodological considerations. Participatory Methodologies to Elevate Children's Voice and Agency. Charlotte, États-Unis: Information Age Publishing.
Jolicoeur, É., Lehrer, J., Ruel, J., April, A. & Point, M. (2019). The inclusion of children with additional support needs in research on children’s perspectives during the transition from child care to school : ethical and methodological considerations. In I. Berson & C. Gray, Participatory methodologies to elevate children's voice and agency (p.42-72). Greenwich, États-Unis: Information Age Publishing.
Lehrer, J., Bigras, N. & Laurin, I. (2017). Family-Early Childhood Educator Relationships as Children Prepare to Start School. In S. Dockett, P. Perry & W. Griebel, Families and the Transition to School (p.195-210). New York, États-Unis: Springer.
Lehrer, J., Bigras, N. & Laurin, I. (2017). Relations entre la famille et des intervenants lors de la transition d’un centre de la petite enfance vers la maternelle : une étude de cas québécoise. In S. Rayna & P. Garnier, Transitions dans la petite enfance. Recherche en Europe et au Québec (p.121–145). Bruxelles, Belgique: Peter Lang.
Lehrer, J. & Bastien, R. (2015). Ready for school? Lessons from a socio-historical investigation into mechanisms of preparation and classification of children for primary school from 1911 to 1979. In J. Iorio & W. Parnell, Rethinking readiness in early childhood education: implications for policy and practice (p.19-31). New York, États-Unis: Palmgrave Macmillan.
Bigras, N., Bouchard, C., Cadoret, G. & Tremblay, T. (Accepté). Analyses secondaires de données. In J. Lehrer, N. Bigras, A. Charron & I. Laurin, La recherche en éducation à la petite enfance : origines, méthodes et applications. Québec, Canada: Presses de l'Université du Québec.
Lehrer, J. (Sous presse). Contesting the evidence: Alternate approaches to supporting children’s development through critical consciousness. In M. Vandenvroeck, Revisiting Paulo Freire’s Pedagogy of the Oppressed: Issues and challenges in early childhood education. Londres, Royaume-Uni: Routledge.
Lehrer, J., Van Laere, K., Rouse, L. & Hadley, F. (Accepté). Introduction: Why we need to move beyond instrumentalization when discussing families and early childhood education and care. In J. Lehrer, K. Van Laere, F. Hadley & L. Rouse, Families and early childhood education and care : beyond instrumentalization in international contexts of diversity and social inequality. Routledge.
Boudreau, M., Hébert, M., Jacob, É., Paquette, A., Robert-Mazaye, C. & Bouchard, C. (Accepté). L'observation et documentation pédagogique pour soutenir les enfants. In A. Charron, J. Lehrer, M. Boudreau & É. Jacob, L'éducation préscolaire au Québec: fondements théoriques et pédagogiques. Québec, Canada: Presses de l'Université du Québec.
Lehrer, J., Leboeuf, M. & Menand, V. (Sous presse). La coéducation et le partenariat entre les personnes enseignantes et les parents. In A. Charron, J. Lehrer, M. Boudreau & É. Jacob, L’éducation préscolaire au Québec : fondements théoriques et pédagogiques. Québec, Canada: Presses de l'Université du Québec.
Bouchard, C., Robert-Mazaye, C., Deneault, J., Mélançon, J., Pulido, L., Laurent, A. & Niyubahwe, A. (Accepté). Le développement global de l’enfant à l’éducation préscolaire. In A. Charron, J. Lehrer, M. Boudreau & É. Jacob, L'éducation préscolaire au Québec: fondements théoriques et pédagogiques. Québec, Canada: Presses de l'Université du Québec.
Bigras, N., Poissant, J. & Laurin, I. (Sous presse). Les enquêtes populationnelles en éducation de la petite enfance. In J. Lehrer, N. Bigras, A. Charron & I. Laurin, La recherche en éducation à la petite enfance : origines, méthodes et applications. Québec, Canada: Presses de l'Université du Québec.
Duval, S., Montminy, N. & Bigras, N. (Soumis). Les études corrélationnelles en éducation de la petite enfance. In J. Lehrer, N. Bigras, A. Charron & I. Laurin, La recherche en éducation à la petite enfance : origines, méthodes et applications. Québec, Canada: Presses de l'Université du Québec.
Bigras, N., Cadoret, G., Tremblay, T. & Bouchard, C. (Soumis). Les études d’analyses secondaires de données en éducation de la petite enfance. In J. Lehrer, N. Bigras, A. Charron & I. Laurin, La recherche en éducation à la petite enfance : origines, méthodes et applications. Québec, Canada: Presses de l'Université du Québec.
Paquette, A., Lehrer, J. & Leboeuf, M. (Sous presse). Les fondements pédagogiques et la diversité des approches en éducation préscolaire. In A. Charron, J. Lehrer, M. Boudreau & É. Jacob, L’éducation préscolaire au Québec : fondements théoriques et pédagogiques. Québec, Canada: Presses de l'Université du Québec.
Duval, S. & Lehrer, J. (Sous presse). Les transitions vécues par l'enfant et sa famille à l'éducation préscolaire. In A. Charron, J. Lehrer, M. Boudreau & É. Jacob, L'éducation préscolaire au Québec: fondements théoriques et pédagogiques. Québec, Canada: Presses de l'Université du Québec.
Charron, A., Boudreau, M., Turgeon, E., Point, M. & St-Jean, C. (Accepté). L’aménagement physique, l’organisation temporelle et les différents types d’activités à l’éducation préscolaire. In A. Charron, J. Lehrer, M. Boudreau & É. Jacob, L’éducation préscolaire au Québec : fondements théoriques et pédagogiques. Québec, Canada: Presses de l'Université du Québec.
Lehrer, J. & Fournier, A. (Sous presse). L’histoire de la maternelle au Québec : de 1911 à 2019. In A. Charron, J. Lehrer, M. Boudreau & É. Jacob, L’éducation préscolaire au Québec : fondements théoriques et pédagogiques. Québec, Canada: Presses de l'Université du Québec.